En makeupbok på nett.

onsdag 25. april 2007

INNLEDNING

Kan man virkelig utdanne seg innen makeup?
Denne tanken husker jeg godt. Jeg lå på sykehus etter et akutt nyresteinsanfall og ukene ble lange. På den tiden studerte jeg vernpleie ved høyskolen i Akershus. Flere i familien min er utdannet innen helsevesenet, og det ble rett og slett en trygg løsning etter videregående, ettersom jeg ikke visste hva jeg ville bli.

Nyresteinen forandret livet mitt. Jeg ble tvunget til å avslutte vernepleieutdannelsen fordi jeg overskred fraværsgrensen og ikke ville klare å ta igjen alt jeg hadde gått glipp av. I løpet av ukene i sykehussengen gjorde jeg ikke annet enn å sove og lese blader. Jeg har alltid elsket å lese blader, kikke på bildene av de vakre modellene, perfekt og vakkert sminket. Jeg lengtet etter sminkepungen, etter å forsøke å etterligne det jeg så i bladene. Sminke har alltid vært noe jeg har elsket å eksperimentere med. Jeg fikk min mann til å komme innom med sminken og satt i sengen og sminket meg for å få tiden til å gå.

Et av bladene inneholdt noe jeg virkelig så på som et tegn; det inneholdt en reklameannonse for en makeupskole. Jeg husker jeg leste den om og om igjen, vurderte det lenge før jeg bladde videre. Hvert blad jeg deretter leste inneholdt en slik annonse. Til slutt måtte jeg bare diskutere det med mannen min, og med min mor som stadig kom på besøk. Jeg boblet over av iver. Begge to støttet meg og synes det hørtes perfekt ut for meg. Jeg var sjeleglad, familien støttet meg, jeg kunne med god samvittighet slutte på vernepleie og begynne med noe jeg egentlig hadde elsket hele livet.

Jeg sendte inn søknad til NISS; Nordisk Institutt for Scene og Studio, etter mye research av de forskjellige skolene. Valget falt på NISS fordi skolen kunne tilby et tett samarbeid med andre relevante utdannelser ved skolen, slik som fotografer, musikere, skuespillere og frisører. Dermed kunne man få virkelig erfaring ved å jobbe med de andre linjenes oppsetninger og oppdrag. I tillegg kunne NISS tilby noe annet jeg også hadde drømt om å lære, nemlig avanserte spesialeffekter!

Skoleåret gikk fort, jeg lærte mye og fant virkelig ut hva jeg er skapt for, noe som også ble understreket av toppkarakterer på alle mine eksamener. For å utvide mulighetene mine på arbeidsmarkedet gikk jeg også kurs i farge og stil, pyroteknikk og negldesign.

Etter endt utdanning fikk jeg oppdrag fra NRK og TV Norge, Cylinder Productions, The Radio Film Company, NISS og flere små selskaper. Jeg var også innom teater med teaterstykket Jack the Ripper, musikkvideo for Margaret Berger og Maria Haukaas Storeng, og langfilmen Afaltevangeliet med Tommy Karlsen. I tillegg fikk jeg muligheten til å utføre statistsminke for Kristian Valen og være assistent for makeupartisten hans Jim Udenberg, som forøvrig var min lærer og mentor. I skrivende stund arbeider jeg for Jim, sammen med flere andre dyktige effektmakere, og lager spesialeffekter til filmen ”Dark Floors, the LORDI Motion Picture”. Denne filmen vil vises på kino og har et budsjett på 4 millioner euro.

Å være makeupartist er veldig spennende og utfordrende. Man må ha spisse albuer for å komme langt, bein i nesa og skikkelig stå på humør. Det er til tider ensomt, men å ha et yrke man trives med overskygger alt annet. Det handler i bunn og grunn om å finne ut hva du er god til og gi gass!

Ideen bak denne bloggen er å vise mennesker mulighetene med sminke, kanskje lære bort noen triks, vise fram noen av arbeidene mine, knytte kontakter og skape et minne for livet. I denne bloggen vil du finne alle slags mennesker. Unge, gamle, tynne, frodige, høye, lave, mørke og lyse. Skjønnhet finnes overalt rundt oss, og kommer i mange forskjellige former. Med tanke på at modeller ikke er de eneste som bruker makeup og har behov for å føle seg vakre, har jeg valgt å bruke vanlige, normale mennesker som modeller. På denne måten håper jeg å inspirere ”kvinnen i gata”.

Jeg håper at du får like mye glede av å følge med i denne bloggen, som jeg får ved å skrive den.

Posted by Anneline Nyvold :: 22:17 :: 1 Comments:

Post / Read Comments


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------oOo-----------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------